Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Huijs - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Huijs - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo de feestdagen zitten erop! Altans via de kalender dan. Hier blijven ze gewoon lekker vuurwerk afsteken. Naar wat ik heb gehoord mag dit tot 4 januari, maarja we zitten in Suriname, dus ze zullen vast langer door gaan!

Het was toch wel apart om met de feestdagen aan de andere kant van de wereld te zitten. 1e kerstdag hebben we gebrunched met het hele huis. Dat was echt super lekker en uitgebreid. `s Avonds waren we op het kinderhuis uitgenodigd voor het kerstdiner. Ingrid (de verzorgster vd kinderen) had echt super lekker gekookt. En zo als het hoort bij kerst was er genoeg over haha! De kids zagen er ook weer supermooi uit in jurkjes en pak met stropdasje. Het beste van de avond is toch wel dat ik de jongste van 2 heb geleerd hoe hij 'selfies' moet maken met mijn camera haha!

2e kerstdag zouden we de dolfijnentour gaan doen. Helaas heeft het deze dag echt de hééééééle dag geregend. De tour hebben we dus maar afgezegd en gaan we deze komende zaterdag doen. Door de regen hebben echt niks kunnen doen die dag, dus daardoor besef je dan wel ff dat je aan de andere kant van de wereld zit.

Gelukkig konden we de dag erna wel weer op stap en zijn we naar de vlindertuin gegaan. We wilden graag een keer met de lijnbus, dus daar gingen we! Het is uiteraard niet zo geregeld als in Nederland. De busjes rijden hier niet via een lijndienst, maar je moet gewoon aan straat gaan staan en wachten tot er een busje voorbij komt. Ze hebben wel bushaltes hier, maar daar doen ze tegelijkertijd ook weer niet aan. Je kunt gewoon je hand opsteken en de bus stopt. En ook als je eruit moet: je drukt op de knop en de bus schiet van de weg en stopt. En als de andere passagier er vijf meter verderop uit moet, dan stopt de bus weer braaf daar. Op een gegeven moment best wel frustrerend, omdat het echt niet opschiet haha!
De vlindertuin was wel echt de moeite waard. Ze kweken er vlinders om te exporteren naar Europa en Noord-Amerika. We kregen het hele proces van rups tot vlinder te zien en konden ook in de kas waar de gekweekte vlinders leefden. Daarna nog in een grote vlindertuin geweest, met allemaal heel mooie vlinders.
Naast vlinders kweken ze ook schildpadden (super schattig) en wurgslangen (minder schattig). Eén van de slangen was net bevallen van allemaal dode slangetjes en half-uitgekomen slangen. Deze lagen nog in haar kooi, maar dat was best wel vies!

Toen volgde Oud&Nieuw in Suriname, wat een belevenis! Om 11.00 uur `s ochtends begon het en gingen we naar het centrum. Het was één groot feest op straat, een beetje als zomercarnaval. Overal muziek en barretjes. Om 12.00 uur werd de 'Pagara' afgestoken. Een duizendknaller van 2 km lang. Hier kwamen de oordopjes en zakdoek goed van pas. Een lawaai en een rook! En iedereen kon ook zo dicht als ze wilde bij het vuurwerk komen, het werd gewoon aangestoken tussen de mensen en die gingen dan vanzelf wel aan de kant. Hierna was het nog feest op straat.
Tegen de avond even naar huis gegaan om op te laden voor de avond. Daarna zijn we naar zus&zo gegaan om daar het nieuwe jaar in te luiden.

Onze stoere waakhond, die 2 kittens heeft vermoord en postbode bijna z'n hand heeft afgebeten, vind het vele vuurwerk allemaal wat minder. Sinds kerst ligt hij eigenlijk al vaak in de keuken. Op oudjaarsdag was hij kwijt. We waren bang dat hij ontsnapt was en buiten liep tussen al het vuurwerk. Uiteindelijk vonden we hem onder de bank, trillend, weggedoken in een hoekje. Eigenlijk moest hij naar buiten, maar dat konden we niet over ons hart verkrijgen. Het plekje onder de bank is nu wel zijn nieuwe favoriet, dus dat moeten we hem straks weer even afleren haha!

Nu hebben we nog even een paar dagen lekker vrij. Zondag vertrek ik voor 2 weken naar de binnenlanden. Hier moeten we nog even wat voorbereidingen doen, zoals boodschappen en bedenken wat we allemaal mee moeten nemen. In de 2 weken heb ik ook geen internet, dus zullen jullie ook even niets van me horen ;)
Het wordt in ieder geval een uitdaging in de binnenlanden. Stroom hebben we alleen van 19.00 tot 24.00 uur, dus ook de koelkast doet het alleen in die tijd. Verder hebben we wel stromend water.. Als alles werkt tenminste. De meneer schatte dat het zo'n 3x per week niet werkte. Ik ben benieuwd!

Ik zal jullie een uitgebreid verslag doen als ik terug ben!
Liefs,
Esther

• 03 Januari 2014 - 10:04

Miek Brueren:

Hallo Esther,wat een beleving toch meisje.Voor ons niet te begrijpen dat alles daar zo primitief toegaat in deze tijd. Geniet nog maar lekker ,want het zit er al half op ,dan kun je alweer aan je terugreis gaan denken,dikke kus van ;oma

• 03 Januari 2014 - 10:13

Marinka:

Hi Esther!
    Gelukkig nieuwjaaaaaar! We hebben je kaartje ontvangen, super leuk! Dank je wel :)
    Je beleeft weer hele avonturen daar, geweldig! Klinkt wel spannend, die twee weken in de binnenlanden. Heel veel plezier, of moet ik zeggen succes? ;)
    Groetjes, Marinka